My journey

My healthy journey
Op velen verzoek van jullie een blog over hoe ik de strijd ben aangegaan tegen de strijd wat overgewicht heet..

2013 – Where it all starts..

Het begon allemaal op een zondagavond terwijl ik naar een aflevering van Obese keek (voor diegene die dit programma niet kennen, Obese was een programma van RTL4 waar mensen met zware obesitas de strijd aangingen met hen overgewicht door hulp van personal trainers, voedingsdeskundigen en psychologen). In deze aflevering van Obese ging het om Amanda, een 25 jarige dame die enorm te kampen had met overgewicht en alle bijbehorende gevolgen hiervan, zoals het wegblijven van de menstruatie, het weinig tot niet hebben van vriendinnen en niet kunnen afspreken met deze uit schaamte en een heel integer leven leiden. Amanda was heel erg op zichzelf. In Obese ging zij dus de strijd aan, ze werkte keihard om haar doelen te bereiken en op de finaledag was ik zo gechoqueerd door haar resultaat dat ik dacht “WAUW, dit moet en zou ik toch ook kunnen?”

De volgende ochtend besloot ik om diezelfde strijd aan te gaan en stond na mááánden weer eens op de weegschaal. De schade was 120,7. Ik schrok me rot, want als ik zeg dat ik na maanden weer op de weegschaal stond, dan meende ik dit ook. Klaar, dit was de druppel. Ik zou afrekenen met alle zoetigheden in mijn leven en met de kilo’s.

Mijn dag besloot ik in 6 eetmomenten te delen, waarvan ontbijt, lunch, avondeten en 3 tussendoortjes. Er was nog geen sprake van wel of geen koolhydraten eten en alle andere dieetgoeroes. Ik begon mijn dag met 2 boterhammen met halvarine en kaas, tussendoor een pakje crackers, met de lunch weer 2 boterhammen, daarna wat fruit of groente en als avondeten gekookte groenten/aardappelen en een stukje vlees. Na het eten nam ik wat yoghurt of kwark en ik dronk veel meer water. Mijn omgeving lachte me uit en dacht dat weer poging tot afvallen zou zijn, maar ik dacht daar anders over.

Ondertussen had ik mij ook al ingeschreven bij de sportschool waar ik meedeed aan diverse groepslesjes zoals Shbam, Zumba en deed ik cardio. Week in, week uit en ik hield nog steeds vol. Elke maandagmorgen woog ik mijzelf en zag ik dat er weer wat af was wat mij motiveerde om door te gaan. Al snel werd onder de 100 kilo komen mijn nieuwe doel..

De zomervakantie kwam om de hoek, en ook daar hield ik mij streng aan mijn regime. No jokes, serious shit is waar ik mee bezig was en niemand, maar dan ook niemand kon mijn doel in de weg staan.

Het moment van stilstaan én verandering

8 maanden later en de teller stond op -37.7 gewichtsverlies en tevens het moment dat geen enkel persoon die aan het afvallen is wilt meemaken, namelijk stilstaan op de weegschaal.  Ik wilde niet degene zijn die zou opgeven, want mijn streefgewicht had ik nog niet bereikt. Ik besloot wat meer informatie op het internet te gaan zoeken over gezonde voeding en afvallen. Al snel kwam ik op noten, avocado’s, eieren, water, sporten, krachttraining enz, enz. Hierdoor besloot ik mijn groepslesjes te combineren met wat meer krachttraining zoals BodyPump en zelf het krachthonk in te duiken. In mijn voeding probeerde ik ook meer variatie toe te voegen. Ik ging voor het eerst havermout, kwark en noten eten.

Het maken van voedingsdagboekjes

Het inlezen omtrent voeding op internet werd al snel een grote hobby. Ik leerde steeds meer over calorieën, voedingsstoffen en wat goed of slecht voor je was. Zo zag ik dat diverse mensen met voedingsschema’s werkte en besloot dit ook te proberen voor mezelf. Op zondagavond maakte ik een weekschema met wat ik allemaal per dag mocht eten en drinken om mijn doelen te behalen en plande ik steeds meer krachttraining in.

De weegschaal ging weer tikken en dat gaf me kracht om door te gaan. Zoals ze zeggen “If the plan doesn’t work, change the plan but never change the goal” Het sporten werd ook veel leuker, omdat ik veel nieuwe dingen probeerde. Om er zeker van te zijn dat ik de goede houdingen aannam voor de oefeningen stelde ik veel vragen aan de fitness begeleiders. Ik merkte al snel dat ik sterker werd doordat ik meer gewicht kon tillen, al had ik de eerste weken enorme last van spierpijn.

Ik ging ook steeds meer “nieuwe” dingen eten. Zo had ik havermout of avocado nog nooit geproefd en combineerde ik kwark met fruit en noten. Natuurlijk moest ik eerst nog even aan de smaken wennen, maar omdat ik er zoveel goeds over had gelezen bleef ik het eten om er profijt uit te kunnen halen en na een tijdje vond ik het superlekker.

2015 – Ik wilde meer..

Enorme plezier had ik in het sporten en het nieuwe eten beviel mij goed. Ik wilde echter meer, ik hoorde en las over challenges en ik dacht ik wil mijzelf ook uitdagen. Ik besloot een 100-daagse challenge te doen. Een challenge waarin ik wilde testen hoever mijn lichaam kon gaan en besloot voor het eerst om koolhydraten zoals brood, pasta, aardappelen en rijst uit mijn leven te verbannen. Ik maakte foto’s van mezelf en ging een nieuwe uitdaging aan. Na deze uitdaging zou ik mezelf belonen met een cheatday (ik kan me niet herinneren wanneer en of ik deze hiervoor überhaupt heb gehad, ik had geen behoefte aan lekkers).

Deze 100-daagse challenge had zoveel veranderd aan mijn lichaam en mij zoveel discipline geleerd. 100 dagen, 3 maanden lang, hield ik mij strak aan mijn voeding- en trainingsschema en de resultaten waren dan ook verbluffend.

Natuurlijk zag ik aan de buitenkant van mijn lichaam dat ik aan het afvallen was, maar deze challenge zorgde voor nog meer lichaamsresultaat dat je aan de buitenkant kon zien. Ik was namelijk 9,8% aan vetmassa verloren en dat was duidelijk te zien aan mijn lichaam. Trots, blij en enorm gelukkig was ik. De cheatday was meer dan verdiend, maar zoveel zoetigheid op 1 dag was achteraf gezien niet goed. Mijn lichaam kon het ook niet aan, s’nachts kwam het grootste gedeelte er ook uit.

Nog meer challenges

Ik bleef met voedingsschema’s werken. Het gaf mij houvast, maar ook resultaat en aangezien ik mijn streefgewicht nog niet had bereikt ging ik door. Zo begon ik met een 8-weekse sportchallenge waarin ik ging “spelen” met het aantal herhalingen om mijn lichaam te testen in kracht en uithoudingsvermogen.

Proefkonijnen

Ondertussen was mijn zusje en tevens mijn ouders (en ook anderen in mijn omgeving) besmet geraakt met mijn healthy life. Ze zagen hoe ik veranderde, wat ze dus in eerste instantie nooit hadden verwacht. Met mijn resultaat probeerde ik ook andere mensen te motiveren om te gaan afvallen en te werken aan hen gezondheid.

Tijdens mijn journey merkte ik namelijk dat ik en mensen in mijn omgeving eigenlijk heel onwetend zijn over wat gezond is en wat niet. Zo heb ik bijvoorbeeld in de eerste maanden vaak muesli, sultana’s en dergelijke gegeten, terwijl deze boordevol (onnodige) suikers zitten en dus helemaal niet goed zijn voor je lichaam.

En al snel deelde ik mijn kennis om hen te helpen met afvallen. Zo werden mijn zusje en nichtje mijn proefkonijnen en gingen zij ook de strijd aan met hen kilo’s. Ondertussen werd mijn Facebook pagina geboren en besloot ik anderen ook te helpen met afvallen en maakte voedingsschema’s voor hen.

Lose your weight with Sousou werd een feit!

Nooit had ik verwacht dat mijn Facebook pagina zo snel een succes zou worden. Mensen waren enorm onder de indruk van mijn prestatie en gingen mij massaal volgen en vragen voor hulp. Ik maakte voedingsschema’s voor velen en deelde mijn journey.

Echter had ik er niet aan gedacht om mijn facebook pagina in te gaan schrijven als een bedrijf bij de KvK, maar mijn nichtje (thanks lieve Dina) motiveerde mij om echt wat te gaan doen met mijn ervaringen, journey en het delen hiervan om zoveel mogelijk mensen te helpen met deze moeilijke strijd.

Op 1-1-2016 werd Lose your weight with Sousou officieel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ik kon nu echt aan de slag gaan met het zoveel mogelijk helpen en inspireren van andere mensen die kampte met hetzelfde probleem als ik.

Ingeschreven voor nieuwe opleidingen

Ik wilde steeds meer weten over voeding, gewicht en gezondheid en besloot me in te schrijven voor de opleidingen Voedingsleer en Gewichtsconsulent. Ik wilde naast mijn eigen ervaring ook echt de kennis hierover opdoen zodat ik deze met anderen kon delen.

Ik leerde over gezonde voedingsmiddelen, maar ook macro- en microvoedingsstoffen. Mijn voedingsschema’s kon ik daardoor ook steeds beter opstellen. Ze kregen steeds meer houvast, zo nuttigde ik meer koolhydraten op mijn trainingsdagen en op mijn rustdagen meer eiwitten voor spierherstel, maar zorgde ik vooral dat ik op een gezonde manier (voldoende voedingsstoffen, vitamines en mineralen) door kon gaan met mijn strijd tegen de kilo’s.

1e challenge met mijn zusje

Mijn zusje was dus ook begonnen met afvallen en wilde ook meer resultaat en vroeg of we samen een challenge wilde doen. Zo besloten we een 100-daagse challenge te doen.

Samen sporten, samen gezond eten en al snel hadden we ook nog eens besloten om samen te gaan hardlopen. Het maakte de journey, veel en veel leuker! Je kunt elkaar motiveren om het beste uit elkaar te halen en op moeilijke momenten (zoals al die gezellige feestjes, bezoekjes) konden we elkaar steunen. Discipline was our key.

De allereerste marathon

Het is bizar hoe je je lichaam ziet veranderen. In 2,5 jaar tijd was mijn lichaam zo veranderd en was ik zo’n ander persoon geworden. Niet alleen mijn uiterlijk veranderde, maar ook mijn innerlijk. Ik durfde steeds meer van mezelf te uiten en voor mezelf op te komen. Ik kon shoppen in alle winkels waar ik normaal nooit heen kon (M&S Mode & Miss Etam waren de enige winkels waar ik kwam). Ik hoefde geen rekening meer te houden met andere mensen en wat ze van mij zouden denken.  Ik voelde me oprecht gelukkig en blij, van binnen en buiten alhamdoulilah.

Met het eten en sporten ging het nog steeds goed. Het hardlopen vroeg om steeds meer, zo begon ik met 4 km en liep ik inmiddels al tegen de 13 km. Ik werd steeds creatiever in de keuken met gezonde baksels en maaltijden en in de sportschool liep alles ook soepel. De 100daagse challenge met mijn zusje kwam op 18 mei ten einde en  op 22 mei 2016 liep ik samen met mijn zusje mijn allereerste marathon, de marathon van Leiden, 10 km, voor stichting #doyoucare. Een onwerkelijk gevoel, dat jij als persoon met morbide obesitas, zo’n prestatie had bereikt. Dit gevoel wilde ik nooit, nooit meer kwijt.

De eerste healthy ramadan guide

Als je eenmaal wat geproefd hebt en je vindt het lekker laat je het niet snel los. Na de marathon had ik weer een nieuwe uitdaging, namelijk een ramadan guide schrijven en deze beleven met mijn volgers in de ramadan die eraan zat te komen. Geen onnodige deegwaren, maar echt het bevorderen van waar de ramadan voor staat.

Make it a lifestyle..

Na de ramadan had ik besloten om geen challenges meer te doen en gewoon door te gaan met mijn leefstijl op een gezonde manier waar heel af en toe ruimte was voor wat lekkers. Voedingsschema’s bleef ik maken voor mijzelf omdat dit mij rust en houvast gaf.

Met Sousou ging het goed, ik had mijn eerste netwerkbijeenkomst bijgewoond, voorlichtingen en presentaties gegeven, op bazaren gestaan en andere social media kanalen werden in het leven geroepen en mijn journey bleef ik met jullie delen.

Maar uitdagen bleef ik mijzelf zeker, zo liep ik in maart 2017 mijn eerste halve marathon en wilde ik op sportgebied sterker en krachtiger worden. Mijn streefgewicht was nog niet behaald, maar ik kwam in de buurt. De teller stond op -46,4, 74,3 kilo. Ik wilde naar het verliezen van 50 kg om rond de 70 kilo te wegen, maar was al enorm verblijd met dit resultaat en wilde hoe dan ook deze journey voortzetten. Want een dieet is voor even, maar een gezonde leefstijl is voor de rest van je leven…

Dus..

Je hebt nu dus mijn health journey gelezen, het moment waar ik vandaan kwam en waar ik naartoe heb gewerkt. Ik heb in het begin, om al jullie vragen te beantwoorden, geen calorieën geteld, geen onderscheid gemaakt in low-carb en of het volgen van bepaalde diëten. Ik heb mijn leefstijl omgegooid, ben gaan sporten, ben water gaan drinken en ‘anders’ gaan eten, voor mij destijds gezond.

De strijd is niet makkelijk geweest, met weinig vertrouwen van mensen in mijn omgeving, de verandering die ik zelf ook moest doormaken en het harde werken. Het was geen pretje, maar ik heb geleerd dat niets uit de lucht komt vallen én tegelijkertijd dat als je iets echt graag wilt je dit ook kunt bereiken in sha Allah.

Mijn boodschap aan een ieder die wilt afvallen is, ga er echt voor, wees bereid te werken en in jezelf te investeren. Doe wat werkt voor JOU! Neem niet zomaar kennis aan / over van anderen maar controleer deze. Je ziet deze tijd dat iedereen zich fit noemt en soms niet eens over de juiste kennis beschikt. Het gaat veel verder dan afvallen, het gaat om de gezondheid van onze lichaam die we niet mogen verwaarlozen, maar dienen te voeden en te behandelen als een Amanaah die we van Allah swt hebben gekregen.

Voor mij was 2018 medisch een moeilijk jaar waardoor ik mijn leefstijl niet kon vasthouden en ik kan je vertellen dat dit enorm moeilijk te beseffen is. Dat neemt niet weg dat ik straks in sha Allah weer ga knallen en mijn leefstijl weer ga oppakken. Ik kan je namelijk één ding vertellen, het gevoel van fit zijn is een oneindig gelukkig gevoel wat je altijd zou willen behouden.

Heb je andere vragen of wil je nog meer weten? Stel je vragen hier gerust onder en ik beantwoord ze graag! Thanks for reading.

Liefs, Sousou